Webshop laten maken
Een online winkel voor jouw product of diensten
Webshop laten maken?
PROFESSIONELE WEBSHOP VOOR IEDEREEN
Een webshop laten maken is tegenwoordig de beste manier geworden als u verkoopt aan consumenten. Echter is de concurrentie met een webshop moordend. Tegenwoordig zijn er meer en meer mogelijkheden om je eigen webshop te beginnen. Maar zelfs een professionele webshop laten maken of kopen is geen zekerheid op succes.
Een goede webshop opbouwen en succesvol houden is hard werken. Zo zijn er meerdere factoren die je hiermee kunnen helpen. Bekijk onze 20 tips voor het runnen van een goede webshop of klik hier voor een vrijblijvende afspraak.
20 Tips voor een succesvolle webshop
Straal vertrouwen uit.
PROFESSIONELE WEBSHOP VOOR IEDEREEN
Als je webshop er niet betrouwbaar uitziet dan zal je ook niets verkopen. Het is niet de bedoeling dat je daarom op zoek moet gaan naar een duur design bureau, low budget webshops kunnen immers ook goed verkopen. Het belangrijkste is dat je online winkel er niet rommelig uitziet. Zorg daarom voor duidelijke foto’s van goede kwaliteit, een mooie structuur en een duidelijk overzichtelijke webshop. Laat ook duidelijk zien wie de persoon achter de shop is.
- Zorg voor een duidelijke en geordende webshop
- Low budget verkoopt ook, mits een goede structuur
- Geef de bezoeker een duidelijk beeld van de persoon achter de online winkel
- Gebruik goede en duidelijke foto’s van de producten
Marketing en reclame
BUDGET VOOR MARKETING BOOST JE WEBSHOP
Een webshop laten maken om je producten online aan te bieden is inderdaad een hele investering. Toch is het heel belangrijk om een goede marketingstrategie toe te passen en mensen bewust te maken van de voordelen als ze bij jou kopen. Niet alleen kunnen ze in de webshop 24/24 terecht voor hun aankopen, ze kunnen ook op elk uur informatie en prijzen bekijken. Ze kunnen producten vergelijken en hebben de optie hun bestellingen en facturen te raadplegen.
- Adverteren via social media zoals Facebook, Instagram,…
- Reclame in vakbladen
- Remarketing bij bestaande klanten door nieuwsbrieven
- Betaalde advertenties via Google
Uitstekende klantenservice
EEN GOEDE SERVICE ZORGT VOOR TERUGKERENDE KLANTEN
Een fout of een probleem met een product kan zich altijd voordoen. Als dit conflict snel opgelost kan worden zorgt dit bijna nooit voor extra gevolgen. Mensen maken nu eenmaal fouten. Als jij hier voor de ‘wow-ervaring’ kan zorgen dan is dit een extra pluspunt om klanten voorgoed voor je te winnen.
Een slechte klantenservice doet echter juist het omgekeerde, deze zorgt voor een verloren klant en kans dat deze persoon ook anderen afraadt om iets bij jou te bestellen. Deze slechte reclame moet je ten alle tijden voorkomen.
- Speel snel in op de problemen van de klanten
- Een tevreden klant is vaak een terugkerende klant
- Missen is menselijk, een goede oplossing blijft hangen
- Vermijd het verliezen van klanten en de bijhorende slechte reclame
Zorg voor zichtbaarheid
MENSEN MOETEN WETEN DAT JIJ ER BENT
Elke dag komen er nieuwe webshops bij. En velen willen ook de aandacht trekken van de mensen die jij wil bereiken. Door het grote aanbod moet je dus zorgen dat je zichtbaar bent bij jouw doelpubliek. De kans dat bij het lanceren van jouw webshop ook snel aankopen zullen volgen is echter klein.
- Promoot je webshop via social media als Facebook, Instagram, …
- Een goede website naast je webshop doet wonderen
- Een geoptimaliseerde webshop is beter zichtbaar in zoekmachines als Google
- Gebruik goede en duidelijke foto’s van de producten
Goede gebruikerservaring
LAAT BEZOEKERS NIET DENKEN
Bij een webshop laten maken moet er steeds voldoende aandacht besteed worden aan de gebruikerservaring. De bezoeker moet door de webshop kunnen navigeren zonder na te moeten denken. Een duidelijke navigatie en ordelijke structuur zorgen ervoor dat potentiële klanten makkelijk bij het product komen van hun interesse. Dat de webshop zich ook op alle toestellen (Tablet, smartphone,…) aanpast voor de best mogelijke gebruikerservaring, geeft meer kans op stijgende conversie (aankopen).
- Duidelijke navigatie en structuur
- Goed leesbaar op elk type toestel
- Geef de bezoeker een duidelijk beeld van de persoon achter de online winkel
- Een duidelijk en overzichtelijk webdesign
De conversieratio bij webshops
GELD UITGEVEN IS MOEILIJKER DAN JE E-MAIL ACHTER LATEN
Het doel dat 10% van je webshop bezoekers ook effectief koopt is een mooi voornemen. Als je dan per dag 250 bezoekers krijgt dan zou je 25 producten verkopen. Helaas ligt het conversie percentage veel lager dan bij het achterlaten van een e-mail. Een strategie die dus streeft naar een aankoop conversie van meer dan 1 à 2% is niet echt realistisch.
- Ergens voor betalen ligt nog steeds moeilijk
- 1 à 2% conversieratio is realistisch
- Speciale acties verkopen sneller
- Goede klantenervaringen versnellen de aankoop
De mensen achter de webshop
MENSEN KOPEN SNELLER VAN MENSEN
Het idee dat je een product van een persoon koopt of van een bedrijf maakt een groot verschil als de potentiële klant de menselijke kant ziet van de verkoper(s) van het product. Een foto van jezelf en/of je werknemers aan het werk of tijdens een teambuilding versterkt de band met de klanten. Een ‘over ons -pagina’ met wat informatie over de personen achter de webshop is ook steeds een goed optie.
- Mensen doen liever zaken met mensen
- Foto’s van de personen achter de webshop
- Duidelijke contacteer mogelijkheden
- Een goede klantenservice
Ga niet te snel online
NEEM JE TIJD ZODAT ALLES OPTIMAAL WERKT
Bij een professionele webshop laten maken komt veel meer kijken dan bij een website laten maken. Er zijn meerdere factoren die bij een webshop voor problemen kunnen zorgen. Het is daarom belangrijk dat alles goed getest wordt alvorens de webshop toegankelijk te maken voor klanten. Duidelijk contactinformatie zorgt ervoor dat klanten je snel kunnen contacteren als er iets zou verkeerd lopen. Des te sneller dat jij op hun probleem kan inspelen, zoveel te groter de kans is op een terugkerende klant.
- Alles moet perfect afgestemd zijn
- Betaalmogelijkheden uittesten
- Vraag feedback aan vrienden en kennissen
- Dubbelcheck de producten en prijzen
Acties en voordelen
EEN EXTRA DUWTJE IN DE RUG DOET WONDEREN
Het is algemeen geweten dat mensen regelmatig juist dat kleine duwtje in de rug nodig hebben. Acties op regelmatige tijdstippen doen je kansen groeien. Bijvoorbeeld een extra korting als ze iets delen op sociale media zoals Facebook, kortingen bij verjaardagen of acties voor trouwe klanten. Verras je bezoekers met een stunt die ze niet verwachten.
- Kleine acties kunnen mensen overhalen
- Seizoensacties werken altijd
- Voordelen voor goed klanten
- Doe stunts via social media zoals Facebook
Start niet te goedkoop
EEN TE LAGE MARGE IS EEN SLECHTE START
Voor startende webshops is concurreren op prijs meestal een slechte strategie. Je hebt nu eenmaal een goede marge nodig om de verwerkingskosten te kunnen dekken. Daarom is het belangrijk om een goede band op te bouwen met je klanten of toekomstige klanten. Zonder deze klantenbinding en het vertrouwen in jouw webshop, wordt er gekozen voor de goedkoopste aanbieder.
- Start niet te goedkoop
- Zorg voor een goede band met je klanten
- Bied meerwaarde, een goede klantenservice doet wonderen
- Zorg dat je verwerkingskosten gedekt zijn
Doe iets extra
JE KAN JE WEBSHOP UNIEK MAKEN
Een webshop runnen neemt heel veel tijd in beslag, het kost je dan ook enorm veel energie. Als starter kan je in het begin nog tijd vinden om extra dingen te doen. Eens dat de webshop goed draait dan is het belangrijk dat de bestellingen in orde zijn en de klanten tevreden blijven. Nu worden deze extra zaken zoals bloggen, Facebook berichten, nieuwsbrieven, enz. er teveel aan. Toch zijn het deze extra’s die je onderscheiden van je concurrenten.
- Een goede webshop kost veel energie
- Bloggen maakt jou bijzonder
- Bied meerwaarde, een goede klantenservice doet wonderen
- Zorg dat je verwerkingskosten gedekt zijn
Heb geduld met je webshop
HARD WERKEN WORDT BELOOND
Een professionele webshop laten maken is geen garantie dat jouw online winkel een succes zal worden. Het is daarom ook aan te raden om een evaluatie van je webshop pas na 24 maanden te doen. Het echte succes van een webshop komt pas na een periode van heel hard werken. Dus opgeven na een paar maanden is te snel!
- Werk hard en wordt beloond
- Geef niet te snel op
- Vertrouwen en bekendheid kost tijd
- Wacht minstens 24 maanden voor evaluatie
Klanten binding
EEN GOEDE BAND MET JE KLANTEN
Klanten die je zien als een persoon en niet gewoon als een bedrijf zullen sneller bij je kopen. Tegenwoordig kan je op verschillende manieren een band krijgen met je klanten. Hoe beter de band met de klant is des te groter het vertrouwen. Vertrouwde klanten zijn de beste ambassadeurs! Zij vertellen familie, vrienden en kennissen over hun goede klantenervaring wat er voor zorgt dat deze mensen sneller naar je webshop zullen komen.
- Laat de persoon zien achter de webshop
- Bouw een vertrouwensband op
- Maak van uw klanten ambassadeurs
- Geef voordelen aan trouwe klanten
Val op
STEEK ER BOVEN UIT
Dagelijks komen er nieuwe webshops bij. Ook in jouw branche kan er dus een grote concurrentiestrijd losbarsten. Juist daarom is het belangrijk dat jij voordelen hebt die anderen niet hebben. Probeer je doelgroep duidelijk te omschrijven en leer hun zo goed mogelijk kennen. Speel daarna zo goed mogelijk op in op hun behoeftes.
- Doelgroep gericht webdesign
- Communiceer naar de doelgroep
- Zorg voor een goede klantentevredenheid
- Doe iets extra waar anderen geen tijd in willen steken
Budget voor personeel
JE KAN NIET ALLES ALLEEN
Als je webshop goed begint te draaien en je wil verder groeien dan moet je budget vrijmaken voor personeel. Alles zelf blijven doen zorgt ervoor dat de strategie achter de webshop niet meer optimaal is. Bestellingen doen, leveringen uitpakken, producten verzenden en klanten tevreden houden kost allemaal tijd. Taken als deze kunnen ook uitgevoerd worden door personeel zodat jij je kan bezighouden met de strategie van je webshop.
- Je kan niet alles zelf doen als je groeit
- Alles moet optimaal blijven gaan
- Hou je bezig met de strategie
- Richt je op klantentevredenheid
Niet iedereen wordt klant
NIET ALLE FAMILIE OF VRIENDEN WORDEN KLANT
Bijna al je familie, vrienden of kennissen zeggen wel dat ze klant gaan worden op je webshop. Maar in werkelijkheid is het anders. Daarom zal je op verschillende manieren je webshop gaan promoten buiten je eigen netwerk. Sociale media en reclame maken zijn hier voorbeelden van.
- Kijk verder dan je eigen netwerk
- Maak reclame op verschillende manieren
- Zorg voor tevreden klanten die je website gaan aanbevelen
- Doe iets extra waar anderen geen tijd voor hebben zoals bloggen
Veilig kunnen betalen
BETALEN VIA BEKENDE METHODES
Op een webshop betalen kan een klant nog al eens afschrikken als ze geen bekende betaalmethode zien zoals bijvoorbeeld bancontact, mastercard, visa, paypal of Ideal. Ook bijkomende verzendkosten die pas aangegeven worden bij het betalen zorgen er voor dat de aankoop vroegtijdig afgebroken wordt. De beveiligde https verbinding (SSL) zorgt bij bezoekers voor meer vertrouwen.
- Zorg voor een bekende betaalmethode
- Een beveiligde verbinding (https)
- Geef de verzendkosten sneller aan
- Een goede retouroptie
Doe onderzoek
GA OP ZOEK NAAR WAT KLANTEN WILLEN
Luister naar de noden van je klanten. Achter elke bestelling die gebeurt op de webshop zit een persoon. Vraag aan deze persoon naar feedback en kom zo te weten wat je het best kan aanpassen. De klanten weten het best wat ze juist willen en dit is perfect voor jou als eigenaar. Een mailtje na de bestelling om te vragen of alles naar wens verliep en of ze tevreden zijn over hun aankoop doet wonderen. Klanten vinden het namelijk fijn als ze weten dat hun mening voor jou belangrijk is.
- Luister naar de noden van je klanten
- Vraag of ze tevreden zij met hun aankoop
- Klanten houden ervan als hun mening telt
- Feedback kan je webshop verbeteren
Investeer in het juiste
VOLG HET GAMMA DAT WERKT
De producten en de vraag van je doelgroep evolueren voortdurend. Het is daarom belangrijk dat je steeds de trends in jouw niche volgt. Webshops van de concurrenten in het oog houden en beurzen bezoeken zijn hier goede methoden voor. Luisteren naar de wensen van je klanten is ook steeds belangrijk. Zorg dat je productgamma evolueert zodat je geen winkel wordt met oude producten.
- Volg concurrenten en beurzen
- Hou het productgamma vernieuwend
- Blink uit in je niche
- Luister naar de vraag van de klanten
Algemene voorwaarden
DIT KAN JE VEEL GELD EN PROBLEMEN BESPAREN
De algemene voorwaarden voor een webshop zijn heel belangrijk! Het is daarom altijd aan te raden om samen met een advocaat te bekijken welke regels hier moeten worden toegepast. Dit kan je in de toekomst een hoop problemen besparen als er iets niet goed gaat met de betaling van producten, de garantie van de geleverde producten, de voorwaarden van de levering. Kijk hoe andere grote webshops dit toepassen. Vermeld ook op de factuur waar de algemene voorwaarden voor jouw webshop te vinden zijn.
- Raadpleeg een deskundig iemand zoals een advocaat
- Voorkom toekomstige problemen
- Er is duidelijkheid naar de klant toe
- Vermeld waar de algemene voorwaarden staan weergegeven
Gratis afspraak maken.
Antwoord binnen de 24u
Voor een bedrijf kan een goede website laten bouwen essentieel zijn om te groeien. Wacht daarom niet langer en laat ons kijken hoe wij u kunnen helpen.
- Betaalbaar webdesign
- Vergroot je klantenbestand
- Lokale vindbaarheid
- Professionele look