Betaalbaar webdesign

Webshop laten maken

Een online winkel voor jouw product of diensten

Webshop laten maken b-webs Bilzen Limburg

Webshop laten maken?

PROFESSIONELE WEBSHOP VOOR IEDEREEN

Een webshop laten maken is tegenwoordig de beste manier geworden als u verkoopt aan consumenten. Echter is de concurrentie met een webshop moordend. Tegenwoordig zijn er meer en meer mogelijkheden om je eigen webshop te beginnen. Maar zelfs een professionele webshop laten maken of kopen is geen zekerheid op succes.

 

Een goede webshop opbouwen en succesvol houden is hard werken. Zo zijn er meerdere factoren die je hiermee kunnen helpen. Bekijk onze 20 tips voor het runnen van een goede webshop of klik hier voor een vrijblijvende afspraak.

20 Tips voor een succesvolle webshop

Straal vertrouwen uit.

PROFESSIONELE WEBSHOP VOOR IEDEREEN

Als je webshop er niet betrouwbaar uitziet dan zal je ook niets verkopen. Het is niet de bedoeling dat je daarom op zoek moet gaan naar een duur design bureau, low budget webshops kunnen immers ook goed verkopen. Het belangrijkste is dat je online winkel er niet rommelig uitziet. Zorg daarom voor duidelijke foto’s van goede kwaliteit, een mooie structuur en een duidelijk overzichtelijke webshop. Laat ook duidelijk zien wie de persoon achter de shop is.

Marketing en reclame

BUDGET VOOR MARKETING BOOST JE WEBSHOP

Een webshop laten maken om je producten online aan te bieden is inderdaad een hele investering. Toch is het heel belangrijk om een goede marketingstrategie toe te passen en mensen bewust te maken van de voordelen als ze bij jou kopen. Niet alleen kunnen ze in de webshop 24/24 terecht voor hun aankopen, ze kunnen ook op elk uur informatie en prijzen bekijken. Ze kunnen producten vergelijken en hebben de optie hun bestellingen en facturen te raadplegen.

Uitstekende klantenservice

EEN GOEDE SERVICE ZORGT VOOR TERUGKERENDE KLANTEN

Een fout of een probleem met een product kan zich altijd voordoen. Als dit conflict snel opgelost kan worden zorgt dit bijna nooit voor extra gevolgen. Mensen maken nu eenmaal fouten. Als jij hier voor de ‘wow-ervaring’ kan zorgen dan is dit een extra pluspunt om klanten voorgoed voor je te winnen.

 

Een slechte klantenservice doet echter juist het omgekeerde, deze zorgt voor een verloren klant en kans dat deze persoon ook anderen afraadt om iets bij jou te bestellen. Deze slechte reclame moet je ten alle tijden voorkomen.

Zorg voor zichtbaarheid

MENSEN MOETEN WETEN DAT JIJ ER BENT

Elke dag komen er nieuwe webshops bij. En velen willen ook de aandacht trekken van de mensen die jij wil bereiken. Door het grote aanbod moet je dus zorgen dat je zichtbaar bent bij jouw doelpubliek. De kans dat bij het lanceren van jouw webshop ook snel aankopen zullen volgen is echter klein.

Goede gebruikerservaring

LAAT BEZOEKERS NIET DENKEN

Bij een webshop laten maken moet er steeds voldoende aandacht besteed worden aan de gebruikerservaring. De bezoeker moet door de webshop kunnen navigeren zonder na te moeten denken. Een duidelijke navigatie en ordelijke structuur zorgen ervoor dat potentiële klanten makkelijk bij het product komen van hun interesse. Dat de webshop zich ook op alle toestellen (Tablet, smartphone,…) aanpast voor de best mogelijke gebruikerservaring, geeft meer kans op stijgende conversie (aankopen).

De conversieratio bij webshops

GELD UITGEVEN IS MOEILIJKER DAN JE E-MAIL ACHTER LATEN

Het doel dat 10% van je webshop bezoekers ook effectief koopt is een mooi voornemen. Als je dan per dag 250 bezoekers krijgt dan zou je 25 producten verkopen. Helaas ligt het conversie percentage veel lager dan bij het achterlaten van een e-mail. Een strategie die dus streeft naar een aankoop conversie van meer dan 1 à 2% is niet echt realistisch.

De mensen achter de webshop

MENSEN KOPEN SNELLER VAN MENSEN

Het idee dat je een product van een persoon koopt of van een bedrijf maakt een groot verschil als de potentiële klant de menselijke kant ziet van de verkoper(s) van het product. Een foto van jezelf en/of je werknemers aan het werk of tijdens een teambuilding versterkt de band met de klanten. Een ‘over ons -pagina’ met wat informatie over de personen achter de webshop is ook steeds een goed optie.

Ga niet te snel online

NEEM JE TIJD ZODAT ALLES OPTIMAAL WERKT

Bij een professionele webshop laten maken komt veel meer kijken dan bij een website laten maken. Er zijn meerdere factoren die bij een webshop voor problemen kunnen zorgen. Het is daarom belangrijk dat alles goed getest wordt alvorens de webshop toegankelijk te maken voor klanten. Duidelijk contactinformatie zorgt ervoor dat klanten je snel kunnen contacteren als er iets zou verkeerd lopen. Des te sneller dat jij op hun probleem kan inspelen, zoveel te groter de kans is op een terugkerende klant.

Acties en voordelen

EEN EXTRA DUWTJE IN DE RUG DOET WONDEREN

Het is algemeen geweten dat mensen regelmatig juist dat kleine duwtje in de rug nodig hebben. Acties op regelmatige tijdstippen doen je kansen groeien. Bijvoorbeeld een extra korting als ze iets delen op sociale media zoals Facebook, kortingen bij verjaardagen of acties voor trouwe klanten. Verras je bezoekers met een stunt die ze niet verwachten.

Start niet te goedkoop

EEN TE LAGE MARGE IS EEN SLECHTE START

Voor startende webshops is concurreren op prijs meestal een slechte strategie. Je hebt nu eenmaal een goede marge nodig om de verwerkingskosten te kunnen dekken. Daarom is het belangrijk om een goede band op te bouwen met je klanten of toekomstige klanten. Zonder deze klantenbinding en het vertrouwen in jouw webshop, wordt er gekozen voor de goedkoopste aanbieder.

Doe iets extra

JE KAN JE WEBSHOP UNIEK MAKEN

Een webshop runnen neemt heel veel tijd in beslag, het kost je dan ook enorm veel energie. Als starter kan je in het begin nog tijd vinden om extra dingen te doen. Eens dat de webshop goed draait dan is het belangrijk dat de bestellingen in orde zijn en de klanten tevreden blijven. Nu worden deze extra zaken zoals bloggen, Facebook berichten, nieuwsbrieven, enz. er teveel aan. Toch zijn het deze extra’s die je onderscheiden van je concurrenten.

Heb geduld met je webshop

HARD WERKEN WORDT BELOOND

Een professionele webshop laten maken is geen garantie dat jouw online winkel een succes zal worden. Het is daarom ook aan te raden om een evaluatie van je webshop pas na 24 maanden te doen. Het echte succes van een webshop komt pas na een periode van heel hard werken. Dus opgeven na een paar maanden is te snel!

Klanten binding

EEN GOEDE BAND MET JE KLANTEN

Klanten die je zien als een persoon en niet gewoon als een bedrijf zullen sneller bij je kopen. Tegenwoordig kan je op verschillende manieren een band krijgen met je klanten. Hoe beter de band met de klant is des te groter het vertrouwen. Vertrouwde klanten zijn de beste ambassadeurs! Zij vertellen familie, vrienden en kennissen over hun goede klantenervaring wat er voor zorgt dat deze mensen sneller naar je webshop zullen komen.

Val op

STEEK ER BOVEN UIT

Dagelijks komen er nieuwe webshops bij. Ook in jouw branche kan er dus een grote concurrentiestrijd losbarsten. Juist daarom is het belangrijk dat jij voordelen hebt die anderen niet hebben. Probeer je doelgroep duidelijk te omschrijven en leer hun zo goed mogelijk kennen. Speel daarna zo goed mogelijk op in op hun behoeftes.

Budget voor personeel

JE KAN NIET ALLES ALLEEN

Als je webshop goed begint te draaien en je wil verder groeien dan moet je budget vrijmaken voor personeel. Alles zelf blijven doen zorgt ervoor dat de strategie achter de webshop niet meer optimaal is. Bestellingen doen, leveringen uitpakken, producten verzenden en klanten tevreden houden kost allemaal tijd. Taken als deze kunnen ook uitgevoerd worden door personeel zodat jij je kan bezighouden met de strategie van je webshop.

Niet iedereen wordt klant

NIET ALLE FAMILIE OF VRIENDEN WORDEN KLANT

Bijna al je familie, vrienden of kennissen zeggen wel dat ze klant gaan worden op je webshop. Maar in werkelijkheid is het anders. Daarom zal je op verschillende manieren je webshop gaan promoten buiten je eigen netwerk. Sociale media en reclame maken zijn hier voorbeelden van.

Veilig kunnen betalen

BETALEN VIA BEKENDE METHODES

Op een webshop betalen kan een klant nog al eens afschrikken als ze geen bekende betaalmethode zien zoals bijvoorbeeld bancontact, mastercard, visa, paypal of Ideal. Ook bijkomende verzendkosten die pas aangegeven worden bij het betalen zorgen er voor dat de aankoop vroegtijdig afgebroken wordt. De beveiligde https verbinding (SSL) zorgt bij bezoekers voor meer vertrouwen.

Doe onderzoek

GA OP ZOEK NAAR WAT KLANTEN WILLEN

Luister naar de noden van je klanten. Achter elke bestelling die gebeurt op de webshop zit een persoon. Vraag aan deze persoon naar feedback en kom zo te weten wat je het best kan aanpassen. De klanten weten het best wat ze juist willen en dit is perfect voor jou als eigenaar. Een mailtje na de bestelling om te vragen of alles naar wens verliep en of ze tevreden zijn over hun aankoop doet wonderen. Klanten vinden het namelijk fijn als ze weten dat hun mening voor jou belangrijk is.

Investeer in het juiste

VOLG HET GAMMA DAT WERKT

De producten en de vraag van je doelgroep evolueren voortdurend. Het is daarom belangrijk dat je steeds de trends in jouw niche volgt. Webshops van de concurrenten in het oog houden en beurzen bezoeken zijn hier goede methoden voor. Luisteren naar de wensen van je klanten is ook steeds belangrijk. Zorg dat je productgamma evolueert zodat je geen winkel wordt met oude producten.

Algemene voorwaarden

DIT KAN JE VEEL GELD EN PROBLEMEN BESPAREN

De algemene voorwaarden voor een webshop zijn heel belangrijk! Het is daarom altijd aan te raden om samen met een advocaat te bekijken welke regels hier moeten worden toegepast. Dit kan je in de toekomst een hoop problemen besparen als er iets niet goed gaat met de betaling van producten, de garantie van de geleverde producten, de voorwaarden van de levering. Kijk hoe andere grote webshops dit toepassen. Vermeld ook op de factuur waar de algemene voorwaarden voor jouw webshop te vinden zijn.

Gratis afspraak maken.

Antwoord binnen de 24u

Voor een bedrijf kan een goede website laten bouwen essentieel zijn om te groeien. Wacht daarom niet langer en laat ons kijken hoe wij u kunnen helpen.